Nedělním ránem se od Vltavy nesla krutá zpráva. René Pape ze zdravotních důvodů odřekl svou účast na slavnostním koncertu v Národním divadle, pořádaném u příležitosti 50. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Osmero laureátů prestižního ocenění jej však důstojně zastoupilo. Kromě famózního Adama Plachetky nejvíce zaujala Olga Jelínková coby Bernsteinova maniodepresivní Kunigunda.
Ti, kteří si již několik dnů broukali árii Filipa II. z Verdiho Dona Carlose, kterou měl Pape přednést, mohli akorát spolykat slzy, popřát slovutnému basistovi, ať se mu Escorial dlouho vyhýbá, a nechat se potěšit dalšími dávnými i nedávnými laureáty Dvořákovy soutěže.
Taktovka slavnostního galavečera byla svěřena významné personě české vážné hudby, dirigentu Liboru Peškovi. Orchestr řídil s rozvahou, zpěváky taktně doprovázel. Večer byl totiž věnován jim, jak úvodním slovem v neobvykle odbytém programu bystře podotkl ředitel Národního divadla Jan Burian: „Bez operních pěvců opera neexistuje,“ což je pravda, kterou lze pochopitelně aplikovat i na árie.